Kies uw landKies uw land
Belgie voor Particulieren

INSPIRATIE EN DESIGNTRENDS

Tarkett voegt elk jaar nieuwe ontwerpen toe aan de collecties, zodat deze voor elk wat wils te bieden hebben en altijd up-to-date zijn. We nemen een kijkje achter de schermen bij het ontwerpteam van Tarkett, om te zien hoe de ontwerpen worden geselecteerd en geproduceerd.

 

Achter de schermen

Denk de volgende keer dat u een vloer uitkiest eens even aan alle mensen die dat mogelijk maken. Achter de schermen staan teams klaar om ervoor te zorgen dat u de beste nieuwe ideeën en technieken voor het creëren van uw droomontwerp krijgt. Valérie Pavard, ontwerper bij Tarketts West-Europese designcentrum: "Vloeren zijn een geweldige basis voor ontwerpen. De verschillende materialen – hout, laminaat, vinyl – hebben elk hun eigen kenmerken en mogelijkheden. Als ontwerpers proberen we oplossingen te vinden die een combinatie zijn van hoe mensen willen dat een vloer eruitziet en de juiste technische kenmerken. En doordat trends en technieken altijd in ontwikkeling zijn, verandert ons werk ook voortdurend.”

De ontwerpers van Tarkett hebben achtergronden die uiteenlopen van textiel tot productontwerp, maar wat ze gemeen hebben is de overtuiging dat uw vloer het belangrijkste onderdeel in het ontwerp van uw huis kan zijn.

 

Trendsettend

Elke nieuwe collectie staat voor twaalf maanden werk. Maar voordat u de nieuwe collecties te zien krijgt, struint het ontwerpteam de hele wereld af om te ontdekken wat in is en wat niet en om een vinger aan de pols van de veranderende smaak van de consument te houden. Sandrine Bellavoine staat aan het hoofd van Tarketts Trend Competence and Forecasts Centre, dat ervoor zorgt dat de ontwerpers beschikken over de beste informatie en inspiratie voor hun werk. “De mode verandert zo snel dat we altijd attent moeten zijn op nieuwe trends. Door handelsbeurzen over de hele wereld te bezoeken en onze contacten met architecten en ontwerpers te onderhouden, weten we dat onze producten de actuele trends weerspiegelen.”

 

Een ontwerp voor elke stijl

Een van de uitdagingen voor ontwerpers is het enorme aantal keuzes die verschillende materialen bieden – of het nu gaat om vinyl, laminaat of hout. “Bij onze vinylvloeren is het aantal dessins dat je kunt gebruiken bijvoorbeeld eindeloos,” zegt Valérie Pavard. “Natuurlijke of abstracte patronen, wat je maar wilt - het kan in vinyl worden gereproduceerd. En hetzelfde geldt voor laminaat. Deze moderne producten zijn zo veelzijdig dat het een plezier is ermee te werken.”

 

Nieuwe looks voor een traditioneel product

Hout roept het beeld op van een heel traditioneel product, maar nieuwe technieken bieden een enorm scala aan nieuwe mogelijkheden die profiteren van de natuurlijke kwaliteiten van hout en de uitstraling ervan benadrukken of veranderen. Door verschillende gekleurde lakken toe te passen, of zelfs twee soorten lak, ziet de kleur er bijvoorbeeld anders uit afhankelijk van het licht. “Voor Salsa Ash White Pearl hebben we inspiratie gehaald uit juwelen en de auto-industrie!" zegt Sandra Bengtsson, design- & collectiemanager voor houtproducten. “Het resultaat doet denken aan de parelmoerachtige glans van schelpen – een compleet nieuw concept voor een houten vloer.”

 

Design & productinnovaties

Het ontwikkelen van nieuwe producten en het verbeteren van bestaande collecties is voor een groot deel een samenwerking tussen de ontwerpers, productmanagers en de R&D-afdeling. Samen gebruiken ze de feedback van externe bronnen, zoals architecten en ontwerpers, als inspiratie voor nieuwe ontwikkelingen. Dit jaar is dat te zien in de lancering van producten als ‘Aquastyle’. Aquastyle is het eerste laminaat dat geschikt is voor keukens en badkamers – een ontwikkeling die mogelijk wordt gemaakt door MRTech, een speciale behandeling die voorkomt dat water in de verbindingen dringt. Behalve dat het heel praktisch is, is het ook nog verkrijgbaar in een ruim aanbod aan hout- en steendessins, die zeer actueel zijn.

Nieuw is ook de ‘Floor in a box’, een van de favoriete projecten van ons ontwerpteam. “Het is heel spannend om te proberen iets geheel nieuws te maken,” zegt Hubert Dugast, hoofd van de afdeling productontwerp Vinyl Residential, "en Floor in a box is een echte innovatie. Het is een complete vloer van twee vierkante meter in de vorm van een zelfklevende rol, klein genoeg om in een kleine doos te passen. Het is zo makkelijk. Je neemt gewoon de doos mee naar huis, rolt het uit en strijkt het vlak – en je hebt een nieuwe vloer.”

 

Een kijkje in de keuken

Hoe kun je beter alle mogelijkheden en sterke punten van vinyl laten zien dan door een alledaagse handeling die alle zintuigen aanspreekt? “Cooking by Tarkett” is een expositie die is samengesteld om de buitengewone mogelijkheden van vinyl te laten zien in de vorm van voedsel. Chocola, snoep, koekjes – alle kleuren en vormen uit de keuken zijn aanwezig. Beatrice Mange, Tarketts vicedirecteur Design, ziet het als een kans: “Je kunt nieuwe sensaties ontdekken en een nieuwe benadering kiezen, gebaseerd op alles wat er gebeurt als je kookt – spel, plezier, aanraking, fantasie, verwachting...”

 

Wat ons te wachten staat in 2010-2011

Dus, wat heeft het ontwerpteam ontwikkeld voor het seizoen 2010-2011? "Eén thema loopt dwars door alle trends voor het komende jaar," vertelt Sandrine Bellavoine, "en dat is het milieu. Het maakt niet uit of de algehele stijl nu natuurlijk, technologisch, eenvoudig of uitbundig is, iedereen doet zijn best voor het milieu, op verschillende manieren.”

En wat het jaar daarna betreft: het ontwerpteam is alweer hard aan het werk voor de volgende collectie.